מהי יוזמת יכולים נותנים?
יכולים נותנים היא יוזמה שהוקמה על ידי בעלי הון התורמים מהונם הפרטי מתוך רצון לפעול למען חברה ישראלית טובה יותר. היוזמה הוקמה במטרה לקדם את תרבות הנתינה הפרטית בישראל בקרב בעלי היכולת ולהגביר את האפקטיביות שלה.
מי עומד מאחורי הקבוצה?
הקבוצה הוקמה ע"י JFN ישראל ומרכז שיתופים לקידום החברה האזרחית, כקבוצת למידה של תורמים פעילים. לאחר תהליך עבודה משותף, החלטנו להוביל יוזמה ארוכת טווח לשינוי היקפי הנתינה הפרטית בישראל. בגרעין המייסד 18 חברים, כולם משקיעים חברתיים ותיקים ומנוסים, התורמים סכומים ניכרים מדי שנה, באופן עקבי ואפקטיבי. חברי היוזמה: שוקי ארליך, רוני דואק, איציק דנציגר, יהודית יובל רקנאטי, אמיר הלוי, מאיר חת, נעם לאוטמן, יעל ליפמן, שולה מוזס, מרב מנדלבאום, אבי נאור, אורני פטרושקה, שירה רודרמן, עירית רפפורט, ליאון רקנאטי, יואב שולב, רעיה שטראוס ואיילון תירוש.
מדוע הקמנו את הקבוצה?
אחוז התרומה הפרטית בישראל נמוך דרמטית בהשוואה למדינות אחרות בעולם. פחות מ-4% ממימון המגזר השלישי מגיע מתרומות פרטיות של בעלי הון בישראל. על פי הערכות, בישראל, מתוך 10,000 משפחות שביכולתן לתרום בקביעות מעל למאה אלף שקל בשנה, רק 1000 אכן עושות זאת.

הקבוצה הוקמה במטרה לשנות את תרבות הנתינה ולהעלות את מספר התורמים הפרטיים בישראל.

חברי היוזמה הגיעו למסקנה, מתוך פעילותם האישית, שנתינה של אנשים פרטיים בעלי יכולת יכולה להוביל שינוי עמוק ומשמעותי בתחום שבו התורם בוחר לפעול. כיון שהממשלה אינה יכולה לתת מענה לכל הצרכים החברתיים, חיוני שבעלי היכולת והמשאבים, ייקחו אחריות לקידום החברה בה הם חיים.

מקום המדינה נעזרה החברה הישראלית בתרומות של יהדות העולם. עם הירידה המתמדת בתרומות מהעולם, ועם צמיחתה של שכבה משמעותית של בעלי הון בארץ- חשוב להעביר את האחריות לנתינה חברתית פרטית אל הישראלים.

מהו השינוי שאנחנו רוצים לחולל?
אנו מאמינים כי נתינה פרטית משמעותית יכולה לחולל שינוי. מטרתנו היא לחזק את תרבות הנתינה בקרב בעלי היכולת בישראל, על מנת להגביר את חוסנה של החברה האזרחית בה פועלות העמותות והיוזמות החברתיות. הצבנו לעצמנו מספר מטרות:

להרחיב את מעגל התורמים הפרטיים
להניע את התורמים למעבר מתרומות מזדמנות לתרומות המחוללות שינוי
לקדם את ההתייחסות לנתינה פרטית כפעילות אסטרטגית, המתבצעת תוך ניהול אפקטיבי וארוך טווח של סך התרומות הרב שנתיות של התורם ומשפחתו.
לעודד שיתופי פעולה בין תורמים פרטים לבין עצמם, ובין התורמים הפרטיים עם מגזרים אחרים, למינוף העשייה החברתית.

לשם מה צריך נתינה פרטית? האין זה תפקיד המדינה לפעול למען אזרחיה?
הנתינה הפרטית אינה באה להחליף את הממשלה, אלא לעשות ולקדם נושאים חברתיים שהמגזר הציבורי מתקשה לטפל בהם. מניסיוננו, נתינה פרטית מהווה לעיתים קטליזטור המניע תהליכים ויוזמות חברתיות שלאחר מכן מאומצים על ידי המדינה.

ניתן לומר שנתינה פרטית היא מעין סטארט אפ שמאיץ תהליכי שינוי ומייצר חדשנות חברתית.

מה התרומה נותנת לכם?
אנו יכולים להעיד מניסיוננו כי כשמצליחים לעזור לילד להגיע להישגים, לסטודנט להגשים שאיפה, לחולה להשתקם ובכלל לעזור לזולת- האושר והשמחה מהנתינה עולים בהרבה משמחה על כל הישג עסקי או כלכלי. לצד ההצלחה שבהבאת השיפור בחיי הזולת, קיים גם סיפוק עצום מעשיית הטוב. רבים התורמים הפרטים העושים את הנתינה הפרטית שלהם הרחק מעיני הזרקורים והתקשורת מתוך כוונה אמיתית לקדם את הנושאים שקרובים לליבם. רובם ככולם חשים שהם מאד 'נתרמים' מפעילותם ובהחלט לא רק 'תורמים'.
מי קהל היעד של הקבוצה?
קהל היעד של הקבוצה הוא בעלי היכולת שאינם תורמים או התורמים מעט מאד יחסית ליכולותיהם כמו גם אלו שכבר מצויים במעגל הנתינה.

את אלו התורמים מעט אנו מעוניינים לעודד לתרום יותר, לפחות 100 אלף ש"ח בשנה. בקרב אלו שכבר תורמים מטרתנו לקדם נתינה אפקטיבית.

האם הציפייה היא שכולם ישקיעו מעל 100,000 ₪ בשנה?
אנו יודעים שהגדלת הנתינה היא תהליך, כל אחד נמצא במקום אחר על הרצף. המטרה שלנו היא להניע אותו במעלה הרצף אנו כן מקווים להכפיל תוך מספר שנים את מספר בעלי היכולת המגיעים לסכום הזה בשנה. אם אנחנו רוצים שהתרומות שלנו באמת יחוללו שינוי, 100,000 ש"ח, הוא סכום משמעותי מספיק עבור כל עמותה או פרויקט. בנוסף, זהו הסכום שארגון JFN קבע כרף לנתינה משמעותית ואנו בחרנו להתייחס לסכום זה כמדד לתרומה משמעותית.
מה המסר שלכם?
המסר שלנו פונה אל אלו שבורכו באמצעים: אנו מאמינים כי לכל אחד ואחד מהם יש גם זכות וגם מחויבות לפעול לשינוי חברתי, כל אדם בתחום הקרוב לליבו.
אני כבר תורם לקהילה באמצעות החברה, אז למה דווקא נתינה פרטית?
נתינה מכספי חברה שהינה בבעלות פרטית (משיקולי מס או שיקולים אחרים) היא בעיננו כנתינה פרטית.

גם לנתינה תאגידית חשיבות עצומה, אבל זוהי נתינה שמתבצעת בדרך כלל רובה מכספי הציבור. עמדתנו היא כי אין נתינה מעין זו פוטרת את בעלי השליטה או את שכבת המנהלים בעלי השכר הגבוה מהאחריות לנתינה אישית מכיסם הפרטי.

נתינה פרטית מקדמת משקפת את סל הערכים שלך, באה ממקום של אמפתיה, חמלה, ערכים אישיים ומשפחתיים, רצון להיות אדם טוב ולעשות מעשה טוב. אנו מאמינים שאנשים כמונו שהתברכו מבחינה כלכלית יכולים להביא להשפעה עצומה לטובה על חייהם של אנשים רבים.

מהי נתינה אפקטיבית?
נתינה מתחילה פעמים רבות מתוך רגש, מהבטן, מתוך רצון אותנטי לעזור ולתרום לאחר. אבל בכדי להשיג השפעה ושינוי משמעותי צריך לתכנן אותה ולקיים אותה לאורך זמן.

נתינה אפקטיבית, היא נתינה המאפשרת לנהל את סך התרומות שלך באופן שקול ומנומק,. בתהליך תכנון של נתינה אפקטיבית נבחנת השאלה האם הנתינה תאפשר שינוי אמיתי, ומוצבים יעדים ומטרות שיאפשרו לחולל את השינוי המבוקש. נתינה אפקטיבית גם מאפשרת לקבוע קריטריונים וסדרי עדיפות לנתינה שיכולים אף להגדיר מתי להגיד לא לבקשה לתרומה.

מדוע יש מעט תורמים בישראל?
נתינה היוותה מאז ומתמיד ערך יסוד של היהדות. חמלה ועזרה לנזקקים, תרומה למוסדות הקהילה במרוצת ההיסטוריה, היוו התנהגות נורמטיבית ומובנת מאליה. עם זאת, במדינת ישראל כמעט ולא התפתחה מסורת של נתינה פרטית. תופעה זו נובעת מסיבות מגוונות:

התרבות הסוציאליסטית שאפיינה את תקופת הישוב והקמת המדינה השרישו אצלנו את הציפייה לאחריות של הממשלה בתחומים חברתיים.
התרומות שהגיעו במהלך השנים מיהדות העולם הרגילו אותנו להסתמך על מקורות חיצוניים, הם משלמים ואנו חיים כאן.
רבים חשים שהם עושים די, ממלאים את חובם למדינה באמצעות השירות הצבאי ותשלומי מיסים.
נתינת הזמן (התנדבות) מאד מפותחת בישראל אך, היא אינה מהווה חלופה לתרומה כספית.
ריבוי אירועי התרמה המתקיימים בישראל, המהווים חמצן וצורך עבור העמותות, אך ממלאים בתחושה מוטעית את בעלי היכולת, שבאמצעות רכישת הכרטיסים הם ממלאים את חלקם בתרומה משמעותית לקהילה.
התהוות של שכבת עושר ישראלית. נתינה פרטית מושפעת מתחושת בטחון כלכלי סובייקטיבית. יתכנו מצבים של אנשים שצברו ממון רב במונחים אובייקטיבים, ובכל זאת אינם חשים בטחון אישי ומסיבה זו אינם מעורבים בנתינה משמעותית.
חוסר מודעות לרגולציה בישראל אשר מעניקה הטבות מס לתורמים ובשנים האחרונות החלה לעודד בחקיקה נתינה פרטית.
ישנו יחס ציני וחשדני כלפי בעלי הון בישראל וגם אלה הבוחרים לתרום יעשו זאת לרוב בשקט, מאחורי הקלעים, כדי לא לחשוף את עובדת היותם בעלי הון.

מדוע החלטתם להיחשף?
דיים סטפני שירלי, אחת מהפילנתרופיות הבולטות בבריטניה, מספרת כי במשך שנים נהגה לתרום בסתר ולא דיברה בפומבי על הנתינה שלה. בהמשך היא הבינה שעל מנת לעודד אנשים אחרים לתרום גם כן, היא חייבת לדבר על הסיבות שהביאו אותה לתרום, לוותר על הפרטיות ולהיחשף.

בדומה, גם אנו הגענו למסקנה, שחשיפה היא תנאי הכרחי לקידום הנושא. החלטנו להיחשף ולדבר על העשייה שלנו על מנת להוות דוגמא לנתינה פרטית ובכדי לרתום אנשים נוספים למעגל הנתינה.

אנו מבקשים כעת לעודד שיח ציבורי בנושא התרומה הפרטית ולהעלות אותה על סדר היום בקרב המילייה החברתי של בעלי הון בישראל. בנוסף, למגזר השלישי תפקיד חשוב בחברה ובכלכלה הישראלית. כיוון שכך, רצוי שגם מקורות המימון שלו יהיו שקופים.